Skolverket
Ämne – Sociologi, 100 p
Ämnet sociologi behandlar sociala sammanhang och relationen mellan
människan och samhället på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet sociologi ska syfta till att eleverna utvecklar
kunskaper om olika samhällsförhållanden och om hur människor formas av och
skapar samhällen, kulturer och identiteter. Eleverna ska också ges möjlighet
att utveckla kunskaper om olika teorier som finns om detta. Undervisningen ska
även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om människors handlingar,
sociala relationer och sociala processer med utgångspunkt i såväl
samhällsförändringar som människors möten i vardagen.
Genom undervisningen ska eleverna ges
möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt, vilket omfattar förmåga
att söka, strukturera, värdera och använda information från olika källor och
dra slutsatser utifrån det. Det innebär också att reflektera över och diskutera
ämnesinnehållet samt egna och andras handlingar och attityder.
I undervisningen ska eleverna ges
möjlighet att använda metoder för insamling av information, till exempel
intervjuer, enkäter och observationer. De ska också få använda metoder för
bearbetning av information, till exempel statistik och textanalyser. Genom
fältstudier ska eleverna ges möjlighet att få inblick i sociala sammanhang och
i människors olika levnadsmiljöer.
Undervisningen i ämnet
sociologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kursen sociologi omfattar punkterna 1 - 5
under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i
ämnet.
1. Kunskaper om hur människor och samhället formar varandra, utifrån olika
teorier och teoretiska perspektiv.
2. Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller.
3. Färdigheter i att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från
olika källor och förmåga att använda olika metoder för att samla in och
bearbeta information.
4. Förmåga att diskutera samhällets, egna och andras attityder samt diskutera
handlingar och värdera olika ståndpunkter.
5. Förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-,
grupp- och samhällsnivå.
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla
följande centrala innehåll:
· Skapandet av samhällen,
kulturer, identiteter, sociala processer och socialisation.
· Sociala strukturer
utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion.
· Sociala normer och
kategoriseringar av människor.
· Innebörden av integritet,
social kontroll, segregering och marginalisering.
· Diskriminering,
jämställdhet och likabehandling.
· Metoder för att kritiskt
bearbeta information, till exempel källkritik.
· Aktuella sociala frågor.
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt olika
samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av
människor. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur dessa
påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället. I beskrivningar
och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala
begrepp, teorier och modeller samt förklarar enkla samband och
drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med
viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven diskuterar översiktligt egna
och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussioner framför
eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för
andras åsikter. Dessutom gör eleven enkla reflektioner över
kulturmöten och sociala processer.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E
och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt olika
samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer samt kategoriseringar av
människor. Dessutom redogör eleven utförligt för hur dessa
påverkar människors villkor och hur människor påverkar samhället. I
beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala
begrepp, teorier och modeller samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med
viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar utförligt egna
och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussioner framför
eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar
respekt för andras åsikter. Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner
över kulturmöten och sociala processer.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C
och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och
nyanserat olika samhällsförhållanden, sociala strukturer och normer
samt kategoriseringar av människor. Dessutom redogör eleven utförligt
och nyanserat för hur dessa påverkar människors villkor och hur
människor påverkar samhället. I beskrivningar och redogörelser använder
eleven med säkerhet centrala begrepp, teorier och modeller
samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser. Dessutom
värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras
styrkor och svagheter.
Eleven söker och bearbetar med
säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar utförligt och
nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. I
diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument
för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. Dessutom gör
eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över
kulturmöten och sociala processer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar