Rapport 2: Undersökning
på gång, Lana, Klaudia & Stefani
Vi kommer
utforska hur ett barn tänker kring genus och olika egenskaper som män
respektive kvinnor har enligt ett förskolebarn. Vi kommer alltså att undersöka
barnen psykologiskt och med en del perspektiv kring genus utifrån
socialpsykologi. Vi kommer bland annat att använda oss av Judith Butlers teori
som säger att bilden om hur kön skiljer sig finns i världen redan när man föds
vilket gör att vi då måste betrakta genus som en social konstruktion och inte
en biologisk utgångspunkt.
Vi kommer att
titta på vad som kan vara orsaken till barnens tänkande samt hur och varför
deras tänkanden skiljer sig åt, om det ens finns några skillnader på dessa.
Vi kommer att ta
hjälp av olika begrepp både under vår praktiska undersökning och även under vår
teoretiska undersökning. Vi kommer bland annat titta på barnen möjligtvis kan
förstå skillnaden på begreppen Genus och Kön och vi kommer fråga frågor som:
”Får en kille ha
långt hår”, ”får en tjej ha blått” eller ”kan en kille bära smink”.
Vi kommer även
ta hjälp av olika bilder där barnen tydligt kan visa oss vad dem anser är
typiskt manligt respektive kvinnligt
Tack!
SvaraRaderaNader