Summa sidvisningar

tisdag 17 maj 2016

Uppgift 3, The experiment - Smedra Shukro

Uppgift 3 – The experiment, recension
Filmen ”The experiment” är en verklighetsbaserad film som utspelade sig under 1971. Filmen handlade om ett socialpsykologiskt experiment som utfördes på frivilliga elever från Stanford University. Experimentet kallades ”Stanford experiment” och gick ut på att undersöka hur människor agerar i olika sociala situationer och även roller. Det var totalt 26 medverkande varav hälften delades upp i fångar och hälften vakter. I början på filmen var alla 26 överens, men när experimentet började så intog studenterna sina roller, speciellt vissa av vakterna som utnyttjade sin karaktär. Det skapades ett ”vi och de” under filmens gång när det började bli allvarligt och bråkigt. ”The point of no return” kom när en fånge tryckte på den röda knappen som var avsedd till att avsluta experimentet men när han gjorde det så hände ingenting och experimentet fortsatte.

En händelse i filmen var när en av vakterna försökte ge en dos av en medicin till en fånge för att han hade allvarliga problem på grund av sin diabetes, men han blev påkommen och omplacerad till fånge istället för vakt.

Under filmens gång märker man hur mer extrema deltagarna blir, speciellt vakterna i början. Personernas verkliga personligheter trängs bort och nya karaktärer träder fram. En orsak till varför vissa kan ha utnyttjat sin roll beror på klasskillnaderna i verkligheten. Är man underordnad i samhället och får tillfället i akt att få dominera och bestämma, vad stoppar en då från att ta den chansen?

Filmen börjar med ett klipp från när djur är våldsamma mot varandra och övergår mot när människor är det. Här framgår budskapet i filmen en del eftersom människorna som experimentet utfördes på utvecklades till våldsamma personer på grund av de sociala och psykologiska förhållandena som de levde i.

Jag tycker att filmen var väldigt intressant men även väldigt extrem. Det är långt ifrån verkligheten vi lever i idag, jag har aldrig sett något sådant, inte ens i ”vanliga” filmer som handlar om krig och våld. Den här filmen var enligt mig lite ovanlig med tanke på att den inte hade samma struktur som de flesta filmerna: de börjar bra, en hjälte kanske finns med, det skapas ett problem, problemet löser sig och filmen slutar oftast bra.


Hur man kunde se att filmen innefattade social psykologi var när de medverkande studenterna formades i relation med varandra. De grupperades och slog ihop sig och riktade sig mot fienden. Vakterna var inte alla överens med deras gemensamma nämnare var att de hade makten i experimentet, medan fångarna försökte kämpa för att hålla ihop för att inte bli helt nedtrampade på och dödade. 

1 kommentar: