Stefani Anton SA13GJ
Intervju
med Nader Sani som Sociolog
Vilken roll anser du dig
själv att ha i samhället?
- Jag har rätt många roller, men de mest
väsentliga roller just nu är att jag är gymnasiet lärare och på så sätt kan jag
ge kunskaper som jag anser är viktiga till ungdomar och överföra normer som jag
tycker är väsentliga.
Sedan har jag rollen som pappa som har
blivit allt mer väsentlig, min dotter är 20 år gammal, det innebär att hon har
kommit in till livet och det innebär att jag har ganska stor roll i hennes liv.
Det innebär att jag har rollen som kunskapsförmedlare och rollen som
uppfostrare.
Varför har du valt att
undervisa i sociologi?
- Jag tycker att det är ett intressant ämne
jag tycker att det är roligt att försöka att få ungdomar att se saker som finns
runt omkring dem men att de tidigare inte sett det. Jag hoppas att genom lära
ut sociologi att få ungdomar att ha sina egna åsikter.
Vilka för och nackdelar
finns det med att undervisa i sociologi?
- Största fördelen är om målen uppfylls då
har jag tänkande människor som kritisk läser, granskar och skriver. Nackdelen
är om några personer ramlar mellan stolar exempelvis om jag eller gruppen
använder begreppet som en del individer inte klarar av och vill inte, vågar
inte eller törs inte komma med frågor kring begreppet för att gör man inte det
kommer man alltid ligga ett steg efter. Det blir väldigt svårt att ta igen det,
det här med att klara ett prov är en sak men att lära sig tänka är en annan
sak. Klarar man inte begreppen lär man sig inte tänka.
Anser du dig själv vara en
lärare inom sociologi eller en lärare som vet mycket om sociologi?
- Både och, jag vet väldigt mycket om
sociologi, jag vet mycket om samhället, jag läser väldigt mycket om sociologi
och samhället och sen undervisar jag sociologi. Nu har jag fördelen med att
vara lärare i historia, religion, samhällskunskap det vill säga ämnen som är
närliggande mot sociologi och det gör att varje dag har jag med dem här frågor
att göra.
Som kommunist, som feminist som aktiv i
samhället hela tiden har jag med sociologi att göra.
Anser du dig själv som en
lärare eller sociolog när du lär ut sociologi? Om sociolog, på vilket sätt?
- När jag undervisar är jag inte lärare
eller sociolog, utan jag är både och. Jag är sociolog för att jag har läst
sociologi, jag har förstått sociologi och jag framför sociologins budskap, men
samtidigt är jag lärare för att jag inte sitter i mitt arbetsrum eller är ute i
samhället och arbetar med sociologiska frågor utan jag försöker få ungdomar att
bli intresserade av sociologi och i bästa fall bli det nästa termin för er
grupp då ni själva arbetar med sociologiska undersökningar.
Anser du att din identitet
sticker ut i majoriteten? I så fall, på vilket sätt?
- Min identitet kanske inte gör de, men på
ett sätt gör de genom att jag står för min identitet och jag talar om de, så
jag är en av dem fåtal personer som hela tiden förklarar vart jag står i olika
frågor och på så sätt är jag inte en av gråa massan som alltid nickar och
accepterar de andra säger. Jag har egna åsikter och står för egna åsikter och
på så sätt sticker jag ut men samtidigt ger jag utrymme för andra åsikter och
även det är ganska ovanligt.
Vilken syn har du på
religion som sociolog?
-
Som sociolog tycker jag att religion är opinion
för folket det vill säga religion har en roll att spela och rollen är att
försöka ge stöd som människor behöver till sitt problem, med det här stödet dem
får, är det att hitta artificiell stöd som verkligen inte finns. Men genom att
få det stödet är precis som när du ger sockerpiller till en person och säger
att det här motverkar cancer, bara genom att personen får sockerpiller har den
en effekt som gör att cancer eller efterverkning av cancer verkar vara mindre.
Så när man kommer till realitet märker man att oj det här stödet har inte
funkat i verkligheten då faller allting och man har kejsare nya kläder men så
länge man inte har insett det då är den toppen bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar