Summa sidvisningar

fredag 6 maj 2016

Enkätundersökning om sociala medier


(Obs! Tyvärr går bilderna på diagrammen över resultaten endast att se i programmet Word)

Sociologisk undersökning, hur påverkas Tumba Gymnasiums elever av sociala medier?
Inledning, bakgrund. Sophia E
Sociala medier är en del av vardagen för de flesta ungdomar idag. Men hur påverkas man av att ständigt vara uppkopplad? Är internetjaget en viktig del av deras identitet? Kan man lära sig något av sociala medier, något som man inte lär sig från skolan eller nyhetskanaler? Bidrar sociala medier till press eller öppnar de upp för en gemenskap? Med undersökningen vill jag få fram både det positiva och det negativa och jag vill visa att det finns mer positivt än man kan tro.


Syfte
Syftet med den här undersökningen är att reda på hur slumpvist utvalda elever på Tumba Gymnasium påverkas av sociala medier. Till exempel om de blir stressade, inspirerade eller kanske till och med lär sig något från sociala medier. Jag var från början intresserad av att se ifall om resultaten skiljer sig något beroende på könstillhörighet.

Frågeställningar
Undersökningen kommer främst utgå från dessa frågeställningar:

1.     Hur viktigt tycker de deras identitet på sociala medier är?
2.     Är de negativa eller positiva till selfies och varför?
3.     Lär man sig något av sociala medier?
4.     Hur representativt upplever eleverna att sociala medier är jämfört med andra medel?

Avgränsningar
Jag valde att avgränsa studien till gymnasieelever eftersom att de är aktiva på sociala medier och i en ålder då man påverkas mycket av sin omgivning. Undersökningen skedde på ett bekvämlighetsurval och gjordes endast på Tumba Gymnasiums elever eftersom att jag upplevde det som mer jobb än jag skulle hinna med att kontakta andra gymnasium och åka dit. Men Tumba Gymnasium har ändå en varierad grupp av elever med olika bakgrund och erfarenheter så därför anser jag ändå resultaten som intressanta, även om det skulle varit roligt att ha med fler inriktningar än jag hann.

Metod
Metoden är en enkätundersökning och resultaten baseras på data där jag ser hur många procent som svarat vad. Jag lämnade även blanka rader i enkäten på vissa frågor där jag var intresserad av elevernas åsikter beskrivna med egna ord.


Teoretisk bakgrund
Spegeljaget, den bild av sig själv som man ser återspeglad i en annan persons reaktion. (NE.se)
Teorin är relevant eftersom det har att göra med ens självuppfattning och identitet och hur man vill framstå på ex. sociala medier.

Konstruktionism, konstruktivism, social konstruktivism, samhällsvetenskaplig inriktning som hävdar att verkligheten eller aspekter av verkligheten är socialt konstruerade, dvs. att de är produkter av mellanmänsklig interaktion och kollektivt handlande. (NE.se)
Teorin är relevant eftersom att jag tror att stor del av vår identitet kommer från påtryckningar av medier och samhällsideal. Exempelvis vad vi tycker är snyggt och värderar i livet.

Tidigare undersökningar
Flickor och sociala medier, en kvantitativ studie kring hur flickor påverkas av de sociala medierna Facebook och Instagram.
UMEÅ UNIVERSITET
Institutionen för socialt arbete
2013
Författare: Rebecka Nilsson och Linda Karlsson

”Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka om och hur flickor påverkas av sociala medier, med inriktning på fenomenen Facebook och Instagram. Studien omfattar 78 stycken enkäter besvarade av flickor som är mellan 14 och 15 år gamla och går på olika högstadieskolor i norra Sverige. Resultaten visar att de flesta av flickorna har konton på sociala medier och använder dessa regelbundet. Nästan alla har tillgång till internet via deras mobiltelefon vilket gör att sociala medier ständigt är närvarande.
Slutsatsen i vår studie visar på att flickornas utseende tycks spela en stor roll när de presenterar sig själva på sociala medier. Jakten på ”likes” verkar bottna i flickornas bekräftelsebehov i att bli sedda och accepterade av andra. Baksidan av sociala medier är mobbning och kränkningar som visar sig vara relativt vanligt bland flickorna i vår undersökning.”


Statistik över Facebook-användandet i Sverige.
Statistik över vilka som använder Instagram och i vilken grad.


Kort om min undersökning och dess utformning
Min undersökning är en anonym enkätundersökning med 43 frågor som fyllts i av 41 slumpvist utvalda elever på Tumba Gymnasium. Av de som besvarat enkäten kryssade 24 stycken i att de var kvinnor, 15 män och två annat. Utformningen av enkäten är kryssa i-frågor men också några frågor där jag önskat mer förklaring och där de som vill skrivit om sina tankar med egna ord.

Villkor
Villkoren har varit begränsade då jag endast kunde dela ut enkäten till de klasser som hade mentorstid eller annan lektion som kan användas till att fylla i enkäter som inte krockade med mitt schema. Jag har också delat ut några enkäter till vänner i min egen klass ES14Bild men endast tre då jag verkligen ville att eleverna skulle vara slumpvist utvalda. Eftersom vi har tidsbegränsning hann jag inte dela ut till fler men jag anser att tillräckligt många har fyllt i för att resultaten ska bli intressanta.

Undersökningen
Här är en länk till ett Google drive-dokument där jag infogat enkäten.


Resultat och diskussion
I min undersökning deltog sammanlagt 41 gymnasielever på Tumba Gymnasium, varav 24 kvinnor, 15 män och 2 annat. Eftersom att endast två elever identifierade sig som ”Annat” har jag valt att inte diskutera deras resultat eftersom att jag anser att det är för få för att dra några slutsatser. Därför går jag endast igenom och jämför resultaten från de som identifierar sig som antingen Kvinna eller Man. I enkäten ställdes 43 frågor och jag har valt att endast diskutera de resultat jag funnit mest relevanta för huvudsyftet med min undersökning. Nedan redovisas dessa resultat.

Frågor gällande elevernas användning av sociala medier.
Syfte att ta reda på vilka sociala medier som är vanligast och i vilken grad de används.

6. Vilka av dessa sociala medier använder Du dig av?
o Facebook
o Instagram
o Läser bloggar
o Har en blogg
o Youtube
o Twitter

79% av kvinnorna använde Facebook, 79% använde Instagram och 83% använde Youtube.

93% av männen använde Facebook, 60% använde Instagram och 93% använde Youtube.

Alla tillfrågade använde sig av minst ett av dessa tre sociala medier: Facebook, Instagram och Youtube och de var också överlägset mest använda. Endast enstaka personer hade Twitter eller en egen blogg. Några utav kvinnorna läste även andras bloggar.

7. Hur ofta kollar Du något av ovanstående sociala medier?
o Mindre än en gång om dagen
o En gång om dagen
o Flera gånger om dagen
o Minst en gång i timmen

Bland kvinnor var det vanligaste svaret En gång om dagen, 79% av de tillfrågade svarade detta. Bland männen var det vanligaste svaret Mindre än en gång om dagen, ca 50% av de tillfrågade svarade detta.

Frågor gällande elevernas syn på sociala medier, sin användning av dessa, andras användning av dessa och hur de uppfattar att de påverkas av dessa.

9.    Skulle Du vilja förändra ditt användande av sociala medier?
 

1.     Ja, minska
2.     Ja, öka
3.     Nej

De flesta elever vill inte förändra sitt användande av sociala medier, männen var mer nöja än kvinnorna. De flesta som ville förändra sitt användande ville minska på det. Endast 17 % av kvinnorna ville öka det.

Resultat gällande elevernas syn på hur andra uppfattar dem på sociala medier.
Syfte att ta reda på om de anser att det är viktig hur deras identitet på sociala medier framställs och hur omgivningen uppfattar den.

13. Tycker Du det är viktigt att vara populär på sociala medier?

 

Resultatet visar liknande svar. De flesta tycker inte alls att det är viktigt att vara populär på sociala medier och ingen har svarat Väldigt mycket.

14. Tycker Du det är viktigt att få många likes på bilder/uppdateringar på sociala medier?

 

Här skilde sig resultatet i att det vanligaste svaret bland kvinnorna är ”Sådär” och hos männen är det vanligaste svaret ”Inte alls”.


15. Tar Du bort bilder/uppdateringar om de inte får tillräckligt många likes?

 

De flesta tar aldrig bort bilder/uppdateringar om de inte får tillräckligt många likes.

20.  Tycker Du det är viktigt att Du har en snygg profilbild?

 
1.     Väldigt mycket
2.     Mycket
3.     Sådär
4.     Lite grann
5.     Inte alls

Resultaten skilde sig mellan män och kvinnor. Hos männen var svaren jämnt utspridda och till exempel var det lika många som tyckte profilbilden var mycket viktig och som tyckte att den inte alls var viktig.

Bland kvinnorna var det vanligaste svaret ”Sådär”, men det näst vanligaste svaret var ”Väldigt mycket” och väldigt få svarade att det inte alls var viktigt.

Resultat gällande hur eleverna uppfattar att de påverkas av sociala medier.
Ofta tror människor att de påverkas mindre än vad de gör, i en enkätundersökning är det därför svårt att få reda på hur mycket de påverkas eftersom att svaren kommer ifrån deras egen uppfattning. Det är ändå intressant att se vad de själva tror.

22. Jämför Du dig med andra på sociala medier?
 
Det var vanligare bland kvinnorna att jämföra sig med andra på sociala medier.


23. Blir Du inspirerad av andra på sociala medier?
 
Resultaten var mycket lika. De flesta blir antingen ofta eller ibland inspirerade av sociala medier. Ingen i hela undersökningen svarade att de aldrig blir inspirerade av sociala medier.

24. Blir Du avundsjuk på andra på sociala medier?

 
Det var liknande resultat men det var ändå färre män som kände sig avundsjuka på andra på sociala medier.

27. Påverkas hur nöjd Du är med en selfie av hur många likes den får?
 
De flesta i undersökningen uppfattade inte att deras nöjdhet med selfies påverkades av hur många likes den fått. Några fler män svarade ”Mycket” men det var också större procentandel som svarade ”Inte alls”

32. Hur ofta lär Du dig något nytt från sociala medier?
 
Män ansåg i högre grad att de ofta lärde sig något nytt från sociala medier.

33. Har dina åsikter påverkats av sociala medier?

 
Det var vanligare att kvinnor uppfatta att deras åsikter till en viss grad påverkats av sociala medier, nästan 50% svarade detta. Av resultaten från både drar jag slutsatsen att eleverna ofta uppfattat att deras åsikter påverkats åtminstone något men inte så mycket.

34. Skriv gärna några rader om ditt svar på frågorna 32 och 33.
På denna fråga lämnades fyra blanka rader där eleverna kunde förklara sina tankar med egna ord. Nedan följer några svar som är representativa för det vanligaste som skrevs.

Övriga frågor.
Syftet med dessa frågor, som båda har fått blanka rader för elevernas egna ord, är att få eleverna att tänka efter vad som kan vara negativt eller positivt med sociala medier.

28. Tycker Du det läggs upp lagom mycket selfies på sociala medier?
 
1.     Ja
2.     Nej, för få
3.     Nej, för många

Här skiljde sig resultaten väldigt mycket. Majoriteten av kvinnorna tyckte att det lades upp lagom mycket selfies medan majoriteten av männen svarade att det lades upp för många. Gemensamt för de båda var att endast 1 person från varje svarade att det lades upp för få. Min slutsats är att kvinnorna var mer positiva för selfies.


29. Skriv gärna några rader om din åsikt på selfies.
Nedan visas några av elevernas egna formuleringar om deras åsikt på selfies, både för och emot.

”Tycker selfies är bra, eftersom det öppnar en dörr – så att vem som helst kan känna sig snygg. Annars ser man bara folk på tv, i reklamer osv där de flesta ser likadana ut. En selfie kan tas av vem som helst, oavsett hudfärg, kroppsform och annat.”
Kvinna, 16, Nynäshamn. Humanistiska årskurs 1

”Det känns som man tvingas se bra ut och lägga mycket jobb på selfies än andra bilder. Man känner sig inte naturlig”
Kvinna, 18, Huddinge. Bild och form årskurs 2

”Om man gillar att ta det, så är det okej för mig. Så länge man blir glad och nöjd av det.”
Kvinna, 17, Upplands Väsby. Humanistisk årskurs 1

”Jag tycker att selfies är okej efter som att de kan boosta ens självförtroende, men sen så kan man i vissa fall bli beroende så att det skadar en själv genom att man blir mer självkritisk och måste ta 100 selfies innan man blir nöjd.”
Kvinna, 16, Salem. Humanistisk årskurs 1

”Jag tycker om att ta selfies eftersom det är roligt.”
Kvinna, 17, Botkyrka. Naturvetenskap årskurs 2

”Det är för många som lägger upp selfies för att få självbekräftelse.”
Man, 16, Södertälje. Humanistisk årskurs 1

”Det är trevligt för då kan ens vänner ta del utav fotot.”
Man, 17, Botkyrka. Naturvetenskap årskurs 2

”Väldigt ytligt. Ända anledningen till att folk lägger ut selfies är för att söka bekräftelse genom likes.”
Man, 17, Södertälje. Naturvetenskap årskurs 2

”Många är väldigt fixerade vid det kanske. Det kan ge problem med självförtroendet om man ej får likes. Men vad vet jag. Folk får göra vad de vill.”
Man, 17, Botkyrka. Naturvetenskap årskurs 2

”Det är lite tråkigt att vissa bara lägger upp bilder på sig själva och inget annat men jag tycker också om att folk tycker om sig själva så pass mycket att de vågar lägga upp selfies.”
Annat, 16, Stockholm. Humanistisk årskurs 1

38. Vilken av dessa media upplever Du har mest representativt urval? (Representativt urval = visar människor av olika grupper såsom kön, ålder, etnicitet osv)
21/24 kvinnor svarade ”Sociala medier”. 10/15 män svarade ”Sociala medier”. Den vanligaste åsikten var alltså att sociala medier har mer representativt urval än reklam och film.


39. Skriv gärna några rader om ditt svar.
Nedan följer deras motiveringar för svaret på fråga 38.

”På sociala medier ser jag ett representativt urval då alla kan lägga upp vad som helst och dessa människor brukar vara av olika etniciteter osv. Detta är för att sociala medier är en plattform öppen för alla världen runt. Med reklamer så brukar man ha auditions och då kan plocka bort människor enligt preferens och då blir det inte ett representativt urval (för det mesta).”
Kvinna, 16, Botkyrka. Humanistisk årskurs 1

”På sociala medier används av människor av alla kön, etniciteter, åldrar, läggningar etc, medan film och reklam oftast är ”white-washed”, cis och till stor del rätt så straight. Så därför tycker jag att det är bättre representation i sociala medier.”
Kvinna, 16, Salem. Humanistisk årskurs 1

”På sociala medier kan vem som helst göra sig hörd och alla är olika för att det är en mer slumpmässig process medans i film och reklam är det några som väljer vilka som ska synas och det är till mesta dels vita människor.”
Kvinna, 17, Botkyrka. Humanistiska årskurs 1

”Väldigt många olika personer har någon social media, alltså blir det större variation än inom en yrkesgrupp.”
Man, 16, Södertälje. Humanistiska årskurs 1

”Filmer och reklamer består ofta av ideala människor. I sociala medier finns allt möjligt.”
Man, 17, Botkyrka. Naturvetenskap årskurs 2

”Däremot är det bara människor som är populära som får fram sina åsikter.”
Man, 17, Botkyrka. Naturvetenskap årskurs 2

”Alla finns på sociala medier. Reklam och film kan bli censurerad och kontrollerad baserat på skaparens åsikter.”
Annat, 16, Stockholm. Humanistiska årskurs 1


Diskussion


Jag kopplar resultatet av min undersökning till teorin ”Spegeljaget”. Spegeljaget innebär att individens identitet och uppfattning av sig själv är resultatet av processer skapat i interaktion med omgivningen i sociala miljöer. Att individen föds med en vag självkänsla men sedan börjar få en uppfattning om sig själv baserat på hur andra verkar uppfatta den. Till exempel om folk i omgivningen ofta reagerar med suckar eller sura blickar börjar man uppfatta sig själv som en irriterande och jobbig person. Något som är en väldigt tydlig reaktion från omgivningen enligt mig är likes eller avsaknad av likes på sociala medier. Lägger du upp något roligt, fint etc. får du likes av andra människor vilket ses på som en positiv reaktion och kanske till och med en uppmuntran att fortsätta med liknande beteende, d.v.s. lägg upp fler fina bilder, smarta tweets eller roliga statusar. Det är svårt att själv veta hur påverkad man blir av sin omgivning men oftast är man det mer än man tror. I min undersökning var dessa frågor kopplade till spegeljaget.
·      Tycker du det är viktigt att vara populär på sociala medier?
·      Tycker du att det är viktigt att få många likes på bilder/uppdateringar på sociala medier?
·      Tar du bort bilder/uppdateringar om de inte får tillräckligt många likes?
·      Påverkas hur nöjd du är med en selfie av hur många likes den får?
De flesta i undersökningen svarar att de inte agerar efter antal likes och till exempel var det få som tog bort bilder som inte fått tillräckligt Men många svarar också att de tycker det är ganska viktigt att ändå få likes på bilder/uppdateringar. Det är viktigare för många att få likes än att allmänt uppfattas som populär på sociala medier, vilket jag tror har att göra med att man inte bryr sig lika mycket om främmande människor vill följa än som om ens kompisar likear ens bilder. Jag tror också att ens nöjdhet med bilder undermedvetet påverkas av hur många likes den fått. Till exempel om man bytt frisyr och inte riktigt vet vad man tycker om den och lägger upp en selfie på instagram och ingen likear kanske man inte är lika nöjd som om den fått 100 likes och kommentarer om hur snygg den är.
Något som skiljde sig i resultat mellan män och kvinnor var svaren på frågan:
·      Tycker du det är viktigt att ha en snygg profilbild?
Kvinnor ansåg i högre grad att detta var viktigt. Profilbilden kan också kopplas till spegeljaget, man vill antagligen ha en profilbild som visar upp något man tror är uppskattat av sin sociala omgivning. Varför bryr sig kvinnorna mer om sitt utseende? Är det en biologisk ärftlig egenskap? Sitter det i blodet på kvinnor att sminka sig och bry sig om sitt yttre? Jag tror inte att detta är egenskaper kvinnor föds med, jag tror att det har att göra med social konstruktivism. Den samhällsvetenskapliga inriktning som hävdar att verkligheten är socialt konstruerad, alltså att den skapats av mänsklig interaktion och kollektivt handlande. Jag tror att kvinnor värderar att vara snygga på grund av påtryckningar av medier och samhällsideal. Reklam om skönhetsprodukter skapar till exempel ideal. De kommer på ett problem och säljer en lösning. De intalar kvinnor att ofarliga och naturliga saker som celluliter eller bristningar är negativt och säljer krämer och preparat som en ”lösning”.  Detta anser jag vara ett problem. När man visar reklam med lyckliga kvinnor som verkar påstå att de inte skulle vara lika lyckliga om de var tjockare, finniga eller inte hade en viss mascara blir konsekvensen att de som tittar på reklamen börjar granska sig själva och ofta hittar man något av dessa ”fel”. Alla vill vara lyckliga och i reklam verkar ofta produkter vara botemedlet mot olycka. I vardagen får man oftast komplimanger gällande utseendet; snygg tröja, snyggt läppstift, har du gått ner i vikt? Vad fin du är, osv… Självklart vill man bli omtyckt och lycklig, därför börjar en värdera att se snygg ut.
En annan sak som skildes åt var synen på selfies. Jag ställde frågan
·      Tycker du det läggs upp lagom mycket selfies på sociala medier?
Majoriteten av kvinnorna tyckte att det lades upp lagom många medan majoriteten av killarna tyckte det lades upp för många – varför fick jag detta resultat? Jag funderade på om det kunde ha att göra med att det är flest unga tjejer som lägger upp selfies. Sådant som unga tjejer gör ses ofta ned på, exempelvis blir ofta artister och band som har många unga kvinnor som fans stämplade som töntiga att gilla. I samhället finns ofta en stor press på killar att vara starka, inte visa känslor och bli motsatsen till det som ses som kvinnligt. Kanske är det detta som lett till att killarna inte var lika positiva till selfies, att man inte vill förknippas med något ”tjejigt”. Kanske blir vissa osäkra när tjejer börjar få självförtroende och själva tar kontrollen över hur de ska visas. Ingen använde sig dock av detta argument. Men jag fick många andra argument på både för och nackdelarna med selfies. Vissa tycker det är dåligt att vilja ha bekräftelse och vissa menar att bekräftelse stärker självförtroendet på ett bra sätt. Själv tänker jag att det inte är något fel med att vilja ha bekräftelse, det vill väl alla. Tänk om man sa något och ingen svarade, då skulle man bli osäker. Än en gång har det att göra med spegeljaget, om vi tror att omgivningen inte bryr sig känner man sig mindre värd. Vissa menade också att det var ytligt och gav osäkerhet och självkritik, andra menade att det gav självförtroende då vem som helst kan ta selfies och man kan hitta vackra bilder på folk som liknar en själv även om man inte är ung, vit och smal. Här ligger diskussionen kanske snarare i om ytlighet och skönhetsintresse endast är något negativt? Den ständiga pressen på kvinnor att se vackra ut är ansträngande fysiskt och psykiskt, speciellt då idealet ofta är svårt att uppnå och många känner sig ständigt fula och därav mindre värda. Är lösningen på dessa krav att helt sluta bry sig om yttre eller är det att istället bredda portarna för vad som anses vara vackert? Jag tror på en blandning. Skönhetsrutiner, smink och kläder är ytligt – men roligt! Bara man öppnar idealet så att inte endast en kroppsform eller hudfärg får chans att vara med. Men sen tror jag också att man måste sänka kraven, de som inte vill bry sig om sitt utseende ska inte pressas att känna att de behöva göra sig vackra.
En annan sak jag ville veta är om eleverna upplever att de lär sig något eller får nya åsikter från sociala medier? Svaret verkar vara ja, åtminstone ibland. Många får reda på saker man inte ser på nyheterna, eftersom att vem som helst över hela världen kan lägga upp saker på sociala medier. Själv har jag varit med om att videos från demonstrationer och polisbrutalitet nått mig via sociala medier flera dagar innan de berättas om i dagstidningar. Många elever skriver också om att de fått nya perspektiv på saker och kan läsa om olika åsikter, vilket är jättebra så att man får nya synvinklar och måste fundera själv på vad man tycker är rätt och fel. Vissa lär sig om feminism och en person skrev om hur hon blivit mer tolerant mot homosexuella.
Den frågan som absolut flest var överens om var denna
·      Vilket av dessa medier upplever du har mest representativt urval?
Av alla 41 personer som svarade var det endast 7 som inte svarade Sociala medier. Argumenten handlade om hur vem som helst kan få synas i sociala medier medan i film och reklam är det personer som kan sålla ut de dem gillar bäst och då blir det ofta dålig representation.
Jag tror att sociala medier gör och kommer fortsätta göra mycket gott för min generation. Detta för att det är så lätt att hitta olika perspektiv på saker och jag tror att många är mer toleranta och medvetna om orättvisor i samhället än de skulle varit utan sociala medier.

Litteraturlista/källförteckning

NE.se

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack så mycket!
    Lycka till med redovisningen!
    Nader Sani

    SvaraRadera